sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Hyvää Uutta Vuotta

Uuden vuoden kunniaksi avataan myös Zenanan blogi-sivu.

Se tulee olemaan liikuntakeskuksen arkea, tapahtumia ja tarinoita. Se on erilaisia näkökulmia liikuntaan ja naisen hyvinvointiin. Se on kaikkea sitä mikä on ajankohtaista, mikä kiinnostaa ja mitä tapahtuu...katsotaan mitä matkanvarrella tulee eteen...tervetuloa aloittamaan liikuntavuotta 2014.




Teitkö uudenvuoden lupauksen?

Tammikuussa on vipinää ja sutinaa salilla, kun aloitellaan taas liikkumaan - kenties pidemmänkin tauon jälkeen. Eri mediat toitottavat erilaisia laihdutus- ja liikuntavinkkejä, joilla varmasti onnistut ja saavutat tuloksia? Mutta kuinka kauan ja kuinka pysyviä?
Jos Sinä kuulut niihin, joiden uudenvuoden lupaus oli taas "aloitan liikkumaan" niin älä tee siitä nyt projektia, vaan koeta saada siitä itsellesi uusi elämäntapa - se on yksi tärkeimmistä pääomista Sinun hyvinvointisi kannalta.

Ensinnäkin, aloita rauhallisesti ja pienin askelin kerrallaan. Anna kroppasi totutella pikkuhiljaa uuteen, niin säästyt turhilta rasituksilta tai vammoilta. Saavutat varmemmin tuloksia, kun etenet järkevästi ja rauhallisesti. Kysy apua ammattilaisilta ja jos esimerkiksi aloitat kuntosaliharjoittelun, niin ehdottomasti kannattaa teettää oma saliohjelma. Sen avulla pääset turvallisesti alkuun ja motivaatio säilyy.

Tee itsellesi myös suunnitelma ja aseta pieniä välitavoitteita. Merkitse liikuntahetket kalenteriin vaikka aina kuukaudeksi eteenpäin. Varaa itsellesi aikaa.... Ja muista, että ei ole olemassa mitään lopullista tavoitetta, vaan tärkein päämäärä on tehdä liikunnasta Sinulle elämäntapa. Kilot ja sentit hupenee siinä sivussa.

Koeta pitää liikunta helppona ja hauskana, eli tee juuri sitä mistä nautit tai mikä sopii Sinulle. Ja voisiko liikuntapäiväkirjan pitäminen olla Sinulle motivaatiota tuottavaa? Tai uusi jumppatoppi silloin tällöin? Uskalla myös kokeilla eri lajeja ja käytä hyväksi eri vuodenaikoja. Vaihtelu virkistää, sanotaan.
Tärkeintä on ennenkaikkea kunnella itseään ja edetä sen mukaisesti.

Ja jos et jaksa tai repsahdat, niin ei haittaa.  Elämä on tarkoitettu elettäväksi ja nautittavaksi, joten liian ankara ei saa olla itselleen. Huomenna sitten uudelleen ja taas tunnet, kuinka hyvä olo liikkumisesta tulikaan. Pikkuhiljaa huomaat, että mieli ja kroppa kaipaa säännöllistä liikuntaa.... Ja kun liikut säännölisesti, niin voit herkutellakin surutta, ilman huonoa omaatuntoa.

Ja nyt - minkä tahansa uudenvuoden lupauksen itsellesi teitkään, niin sano se nyt ääneen läheisellesi, ystävällesi, työkaverille tai kirjoita se ylös niin, että näet sen joka päivä. Tämän kun teet, niin se on jo melkein puolet onnistumisesta ! Tsemppiä !


Ihanaa alkavaa vuotta - nähdään salilla ja jumppaillaan kohti kesää yhdessä :)

t. Mari 












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti