keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Matkalla Pilateksen maailmaan...



Todella intensiivinen Pilateksen ensimmäinen koulutusviikonloppu takana. Ihan mahtavaa. Nyt on neljän viikon etäjakso, jonka aikana tehdään omaa Pilates-treeniä sekä ohjataan harjoitustunteja. Olen pitkään jo miettinyt lisäkoulutusta ja nyt aikataulut antoivat vihdoinkin myöten. Jatkossa voimmekin sitten tarjota Pilates tunteja myös aamu- ja päiväaikaan. Pilates menetelmänä antaa itselleni myös loistavia lisäeväitä normaalien tuntien ohjaamiseen sekä kuntosaliohjelmien tekoon asiakkaille. Tulen siis puhumaan vieläkin enemmän lantion, keskivartalon ja lavan tukiasioista kuin aikaisemmin :)

 
Pilateshan on lähes 100vuotta vanha kehonhallintametodi, jossa korostetaan hyvää lihastasapainoa sekä selän tukemista neutraaliin asentoon. Hyvää lihastasapainoa voidaan kuvata vaikka laatikkopinolla, jossa kaikki laatikot ovat tasaisesti päällekkäin. Kun jossain kohdassa lihas alkaa kiristää taíkka se on liian heikko, niin laatikkopino ei pysykkään suorassa vaan työntyy ulospäin, jolloin toisen laatikon on siirryttävä myös jotta tasapaino pinossa säilyy. Tämä aiheuttaa liikaa kuormitusta lihaksille ja jänteille ja seurauksena on liian suuren rasituksen tuomat oireet, kuten erilaiset kolotukset ja jumit.

Viikonlopun aikana pääsin syventymään Pilateksen keskeisiin periaatteisiin, joita ovat keskittyminen, hengitys, sisäisten ja ulkoisten lihasten tuki sekä liikkeen virtaus ja tempo. Yksittäin Pilates liikeet tai nämä asiat eivät ole erityisen vaikeita hallita mutta Pilates on vasta Pilatesta, kun kaikki edellämainitut elementit nivoutuvat saumattomasti yhteen. Ja voin sanoa, että haastetta riittää myös itsellenikin...





Ohjausharjoitukset alkavat tällä viikolla kahdeksan henkilön testiryhmällä, Jee! Heistä kenelläkään ei juurikaan ole kokemusta Pilateksesta, joten aivan loistava tilaisuus päästä itse kokeilemaan oppeja käytännössä ja antamaan henkilökohtaista ohjausta jokaiselle.
Katsotaan miten etenemme ryhmän kanssa ja siitä kirjoittelen sitten matkan varrella lisää…
Mari


”10 harjoituskerran jälkeen tunnet eron. 20 harjoituskerran jälkeen näet eron. 30 harjoituskerran jälkeen sinulla on uusi vartalo”
Joseph Pilates

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti