keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Riitta testaa - TotalBody



Olen 27-vuotias Turussa syntynyt ja tällä hetkellä Lahdessa asusteleva tyttö. Liikunta on aina ollut tärkeässä roolissa elämässäni. Kirjoitan tässä blogissa kokemuksiani Zenanan ryhmäliikuntatunneista. Minulla ei ole liikunta-alan koulutusta, eli ihan maallikon näkökulmasta tarkastelen ja pohdin asioita. Olen myös asunut Ruotsissa ja harrastanut siellä aktiivisesti liikuntaa. Liikunnan suhteen minulla ei ole mitään suurempia tavoitteita, haluan ainoastaan pysyä terveenä, pitää hauskaa ja syödä hyvällä omallatunnolla vähän enemmän irtokarkkeja. Toivon, että yhä useampi ihminen innostuisi ja uskaltaisi kokeilla ryhmäliikuntatunteja, ja kenties löytäisi samanlaisen intohimon liikunnasta, kuin mitä minä olen löytänyt.

Ajoissa paikalla - eturivin paikka, paras paikka 


Olen harrastanut liikuntaa nuoresta asti; jo pikkutyttönä lähdin isäni mukaan lenkkipolulle ja kuntosalille. Muutama vuosi sitten kyllästyin kuntosaliharjoitteluun ja päätin kokeilla ryhmäliikuntatunteja. En koskaan pitänyt itseäni ”ryhmäliikkujana”. Ajatus siitä, että hikoilisin pienessä huoneessa muiden ihmisten kanssa, ei houkutellut. Nykyään suuntaan mieluummin ryhmäliikuntatunnille kuin kuntosalille. Ryhmäliikuntatunneilta koen saavani enemmän kannustusta ja motivaatiota treenaamiseen. Ryhmäliikuntatunneilla kaikki treenaavat ja ponnistelevat yhdessä, kaikki kuitenkin yksilöinä tehden omaa treeniänsä.

Tänään suuntaisin taas Total Body- tunnille. Total Body on tunti, jossa tehdään tehokkaita lihaskuntoliikkeitä lihasryhmittäin välineillä tai ilman. Tänään käytössä oli käsipainot. Total Body alkaa helpolla alkulämmittelyllä, jossa askelletaan alkulämpö päälle.  Askelkuviot ovat helppoja, eivätkä vaadi suurempien koreografioiden hallitsemista. Total Body on mielestäni hyvä tunti, sillä tunnilla keskitytään tosiaan koko kroppaan. 




Ylävartalon lihakset tarvitsevat myös harjoitusta, ja ne jäävät usein vähemmälle treenille huomion keskittyessä reisi-vatsa-pakara – alueelle. Huomasin taas miten heikot ojentajalihakset ja hartialihakset minulla onkaan. Ohjaajat kannustavat ja tsemppaavat koko ajan, ja pistävät sinut töihin. Kun itse olisin jo lopettanut, tulee vielä kolme sarjaa lisää lantion nostoja. Välillä pusketaan hammas irvessä eteenpäin, toisina päivinä treeni ei kulje niin hyvin, ja pitää huilata. Sekin on sallittua. Kukaan ei ole koskaan tullut viereeni huutamaan, että nyt ylös sieltä jatkamaan J Tunti päättyy aina venyttelyyn ja hyvään oloon, sillä taas on käytetty tehokkaasti tunti kuntoillen. Minulla ainakin hiki virtasi ja painoa putosi 1 kg! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti