maanantai 2. kesäkuuta 2014

Riitta testaa - Niska & Selkä



Kuulun niihin ihmisiin, joilla on tasaisin väliajoin niska-hartia seutu jumissa. Kuulun myös niihin ihmisiin, jotka harvoin tekevät vaivalleen mitään. Käyn liian harvoin hieronnassa ja niska-hartia – seudun lihakseni ovat heikot.
Sunnuntaista asti minua piinasi pistävä kipu vasemman lapaluun ja selkärangan välissä, ja kipu heijasteli myös rintakehään. Niska & Selkä -jumppa toi hetken helpotuksen; jo heti tunnin jälkeen ryhtini oli parempi ja yläselkäni tuntui avautuvan. Seuraavana päivänä kipukin oli selkeästi vähentynyt. Niska & Selkä -jumppa on minulle haastava jumppa, vaikka kyseessä onkin erittäin rauhallinen tunti. Vaikean jumpasta tekee se, että apuvälineenä käytetään isoa jumppapalloa. Pallolla tasapainoilu ei ole minun alaani. Apuvälineenä käytetään myös keppiä, silloin jumppailu sujuu minulta paljon helpommin. 



Kauhukseni näin nuo isot punaiset jumppapallot, joita muut jumppailijat hakivat kaapista, ja kuvittelin itseni tasapainoilemassa pallon päällä.  Edelliskerrasta muistin miten minua ärsytti tehdä kylkirutistuksia pallon päällä, kun koko ajan olin liukumassa pallolta alas.  Tälläkin kertaa teimme kylkirutistuksia – tai avauksia, enkä osannut rentoutua, sillä pelkäsin koko ajan pallon luisuvan altani pois. Katselin epätoivoisena ympärilleni ja minusta tuntui, että kaikki muut pysyivät liimattuina palloihinsa. Epätoivoni nauratti minua, ja vaikka kuinka korjasin asentoani, ei oloni ollut kovin varma.

Liikkeitä tehdään seisten, pallon päällä ja maaten. Ohjaaja kertoo aina miten liikkeet voi tehdä helpommin tai haastavammin ja edetä saa omassa tahdissa. En ole jumppaillut pallolla kovinkaan paljon ja siksi se onkin minulle niin vaikeaa. Pysyn pallon päällä kuitenkin paljon paremmin, kun mitä ensimmäisillä kerroilla. Pallon kanssa jumppailu on tehokasta, sillä siinä kehitetään tasapainoa ja vatsalihakset saavat hyvää treeniä.
Jumppapallo ei paina juuri mitään, mutta joissain liikkeissä se on yllättävänkin raskas. Palloja taitaa olla erikokoisia ja se, kuinka paljon ilmaa niissä on, vaikuttaa myös haastavuuteen. Minusta oli raskasta pitää palloa ilmassa ja samalla kiertää sitä puolelta toiselle. Kun lihakset väsyvät menevät hartiani automaattisesti korviin ja yläselkäni köyristyy, siitä on rento-olo kaukana. Toiset selänkiertoliikkeet olivat taas mukavan rankkoja; selkä avautuu ja notkistuu ja tuntuu ihan kuin saisi pituutta lisää. 

 
Olen huomannut niska & selkä -jumpan positiiviset vaikutukset, mutta käyn tunneilla silti liian harvoin. Jätän nämä tunnit väliin ehkä siksi, koska pidän nopeatempoisista tunneista, joissa hien saa kunnolla pintaan. Niska & selkä -jumpan vaikutukset näkyvät eri tavalla; yläselkä on ”avoin” ja sitä oikein tuntee, miten veri taas kiertää hartiaseudulla. Kaikki hartiavaivoista kärsivät tietävät, miten ihanaa on, kun voi seisoa ryhdikkäästi selkä suorana ilman kipuja. Kannattaa ehdottomasti kokeilla tätä jumppaa apuna hartia jumeihin ja selän kolotuksiin. Pallon kanssa tasapainoilu saattaa aluksi tuntua vaikealta, mutta siihen tottuu ja sitä oppii olemaan pallon päällä.  Joka kerta, kun lähden niska & selkä- jumpasta, on oloni kevyempi ja ryhtini parempi. Taakse jää hartioita painanut taakka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti