keskiviikko 4. kesäkuuta 2014

Riitta testaa - Spinning 45



Maanantait ovat usein päiviä, jolloin en millään jaksaisi liikkua. Koiranpentunikin oli sitä mieltä, että tänään et enää lähde mihinkään, ja varasti varmuuden vuoksi lenkkitossuni. Illan jumpassa oli vuorossa spinning45, eli pyöräilyä 45 minuuttia. 45 minuuttia on lyhyt aika ja sehän menee vaikka päällä seisten. Onneksi päätin lähteä jumppaan laiskuudestani huolimatta, sillä illalla minulla oli vielä energiaa auttaa ystävääni suursiivouksessa.


Spinning on tuttu ja turvallinen, ja sinne voi ehdottomasti tulla ensikertalainenkin. Kun on laiska päivä voi pyöräillä pienemmällä vastuksella, jos taas tehoja löytyy voi antaa kaikkensa. Spinning on suosittu, ehkä juuri sen turvallisuuden vuoksi; askelkuvioita ei tarvitse osata, ainoastaan istutaan pyörän päällä ja poljetaan. Sen jokainen osaa. Minulta joku joskus kysyi, että miksi menet sisälle pyöräilemään, kun sen voi tehdä ulkonakin raikkaassa ilmassa. Itse koen sisäpyöräilyn turvalliseksi, sillä en ole maailman paras pyöräilijä J Spinning- tunnilla voi polkea henkensä edestä, eikä tarvitse kiinnittää huomiota liikenteeseen, ja pelätä, että törmäilee autojen tai ihmisten kanssa.

En ollut aikaisemmin käynyt tämän kertaisen ohjaajan spinningissä, olikin vaihteeksi mukavaa pyöräillä uuden ohjaajan opastuksella. Kaikki tunnit ovat kuitenkin ohjaajansa näköisiä, joten mikään tunti ei oikeastaan ole samanlainen. Pidin siitä, miten ohjaaja muistutti rennoista käsistä, ja siitä, miten jalkaa pitää myös nostaa, ei vain painaa.  Ajoasento on tärkeä; muistan miten ensimmäisten spinning -tuntien jälkeen minulla oli alaselkä, peppu ja hartiat kipeinä. Peppu kipeytyy vielä toisinaan, mutta olen oppinut rentouttamaan käteni, pidän ne hieman koukussa ja painon pidän jaloilla, en käsillä.  Ajoasentoa saa myös vaihdella; kädet voivat olla ala – tai ylätangolla tai pyörään voi nojata, mikä vaan tuntuu itsestä parhaalta.


Tunnilla poljimme tasamaata, teimme ylämäkeä kovilla vastuksilla ja kiihdyttelimme kevyemmillä vastuksilla. Kiihdytykset ovat parhaita, sillä niissä saa antaa kaikkensa ja rullata vaan eteenpäin. Välillä pelkään, että kovassa vauhdissa jalkani irtoavat polkimista. Jalkani ilmeisesti liikkuvat jotenkin väärin pyöräilyn aikana, ja remmit löystyvät. Auttaisikohan, jos hankkisin ihan kunnon spinning-kengät? 

Ohjaaja ilmoitti, että toiseksi viimeinen työkappale on alkamassa. 45 minuuttia tosiaan menee nopeasti, ja tajusin, että voimaa olisi vielä jatkaa pidemmällekin. Epäilen, että Rammsteinin ”Du Hast” on spinning- ohjaajien yhdessä valitsema vakiokappale, sillä se tuntuu soivan lähes joka spinning -tunnilla J Tämä kappale oli viimeinen työkappale, ja siinä pyöräiltiin kovilla vastuksilla. Meno oli tahmeaa, ja polkimen sai juuri ja juuri liikkeelle. Annoin kaikkeni viimeiselle kappaleelle, ja sen päätyttyä olinkin ihan puhki. Ohjaajalla oli kuitenkin yllätys; vielä yksi kappale oli tulossa. Britney Spearsin johdolla pyöräilimme siis vielä muutaman minuutin. Olin puhki, mutta ei pidä päästää itseään liian helpolla. 

Pyöräilimme vielä palauttelukappaleen, jonka aikana jalat rullaavat rennosti eteenpäin ja syke saa laskea. Lopuksi teimme nopeat venyttelyt, ja 45 minuuttia oli kutakuinkin siinä. Tunnin alussa haukottelin pyörän päällä, enkä oikein löytänyt itsestäni intoa. Viimeisen kappaleen jälkeen tajusin, että olisihan sitä mieluusti vielä pyöräillyt vaikka vähän lisää. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti