tiistai 14. lokakuuta 2014

Riitta testaa - CrossTreeni



Taas on saapunut syys; vettä, pimeää, kylmää ja märkää. Aurinko pysyttelee piilossa ja on hyväksyttävä, että kesä on taas ohitse. Syysväsymys ei ole iskenyt minuun niin pahasti kun odotin, mutta pientä uupumusta on havaittavissa. Arki ei tuo yllätyksiä; aikaisin ylös, koirien ulkoilutusta, töihin, töistä kotiin, koirien ulkoilutusta, ruoan laittoa, siivousta, treenailua, koiria ulos ja nukkumattia. Yritän suunnitella päiväni mahdollisimman hyvin, että ehdin kaiken. Olen rutinoitunut jumppailija, käyn melkein aina samoilla jumppatunneilla. Keskiviikkona päätin kokeilla jotain uutta, ja testasin Crosstreenin.

45 minuuttia kestävä crosstreeni järjestettiin spinning-salissa, jonne oli tehty erilaisia pisteitä kuntopiiri tyylisesti. Ohjaaja näytti, mitä pisteillä tehdään ja pienen lämmittelyn jälkeen varsinainen treeni alkoi. Pisteitä oli muistaakseni 10: vatsalihakset voimapyörällä, köysirummutus raskailla köysillä, kyykky laudallla, lankkupito, pyöräily, trx -köysillä yhden jalan kyykky, punnerus ja bourbee hyppy, trx-köysillä kulmasoutu, kahvakuula etuheilautus ja pikajuoksu. Kierroksia tulisi olemaan kaksi, molemmat 1.45min / liike. Minun treeni alkoi vatsalihasliikkeellä. Jännittyneenä ja sydän pamppaillen aloitin rullailemaan.



Ensimmäinen kierros oli nopeasti ohi ja samoin toinen. 45 minuuttia oli hetkessä taputeltu. Crosstreeni oli tehokas ja nopeatempoinen tunti. Treenasin ensimmäistä kertaa trx-köysillä ja raskailla köysillä ja molemmat sopivat minulle. Ainoa liike, josta en niin välittänyt, oli etuheilautus kahvakuulalla. En pidä kahvakuula-treenistä, eikä tekniikka ole minulla hallussa. Etuheilautus tuntui raskaalta, ja jouduin pitämään pieniä taukoja. Tunnin lopussa ohjaaja ystävällisesti yritti opettaa minulle etuheilautuksen tekniikkaa, mutta se ei vaan onnistu minulta. Kahvakuula-treeni ei ole minun juttuni :)


Kaikki liikkeet olivat mielestäni sopivan haastavia, paitsi pyöräilyssä taisin vähän laiskotella. Liikkeet sai tehdä omaan tahtiin, ja päättää itse millaisen treenin tekee. Ohjaaja tsemppasi kaikkia parhaaseen suoritukseen ja pidin muutenkin hänen tavastaan ohjata tuntia.




Treenin päätteeksi palauteltiin ja venyteltiin. Olo oli väsynyt, mutta tehoja olisi ehkä vielä löytynyt. Minua jännitti tämä uusi tunti, enkä tiennyt mitä tuleman pitää. Otin varman päälle, ja säästelin voimiani. Ensi kerralla lisään ehdottomasti tehoja. Olen aina pitänyt kuntopiiri-tyyppisistä harjoituksista, ja tälläiset intensiiviset nopeatempoiset treenit ovat myös mieleeni.
Crosstreeni sopii kiireisimmillekin treenaajille; 45 minuuttia ja tehokas treeni on tehty.

Sain paljon uutta voimaa keskiviikon crosstreenistä. Vaihtelu tosiaan virkistää. Välillä on ihan hyvä poiketa rutiineista ja kokeilla jotain uutta. Jos vain mahdollista, aion lisätä crosstreenin osaksi treeniohjelmaani.  Minulla oli hauskaa, kiitos!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti