lauantai 1. marraskuuta 2014

Toisenlainen työviikko...

Olen viimeisen viikon viettänyt Trion kauppakeskuksessa markkinoimassa yritystämme.

Kuulun Lahden Seudun yrittäjänaisiin ja sitä kautta oli mahdollisuus osallistua yhteiseen Pop Up-tapahtumaan, jossa pienyrittäjät voivat tuoda tuotteensa ja palvelunsa samaan paikkaan, ihmisten lähelle.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun naisyrittäjät tälläisen torin järjestivät mutta uskon, että ei jää viimeiseksi. Tapahtumaa pitää vain kehittää eteenpäin, nyt on opittu ja harjoiteltu. Seuraavalla kerralla osataan tehdä asiat vieläkin paremmin.

Mitä viikosta jäi? Ainakin uusia kontakteja, verkostoitumista, herätteli asioita..ja toivottavasti myös uusia asiakkaita.

Lähdimme mukaan, koska henkilöresurssit antoivat itselleni myöten toisenlaiseen viikkoon ja osallistumismaksu oli suhteellisen edullinen. Kiristyvässä kilpailutilanteessa meidän tulee miettiä omaa markkinointiamme ja kanaviamme kokoajan, koska budjettimme on pieni. Tämä tuntui hyvältä.
Meidän toimintatapaamme ei ole kuulunut agressiivinen markkinointi ja myyntitykitys. Meidän "liidiboxeja" ei löydy liikkeistä tai marketeista. Me emme siis keräile ja kalastele asiakkaiden yhteystietoja soittaaksemme perään myyden salijäsenyyksiä. Tämä on ollut tietoinen valinta. Tiedän, että jokainen asiakaskontakti on tärkeä, mutta koetamme tehdä asiat niin, että asiakas haluaa tulla meille. Häntä ei pakoteta eikä arsytetä, sillä useampi on ärsyyntynyt. 
Siksi liikuntakeskuksen promoaminen ei ole helppoa tänä päivänä.
Tässä tapahtumassa kohtaa myös paikallinen yrittäjyys ja sen takia koin, että tämä antaa lisäarvoa myös meille. Mielenkiinnolla lähdin kohti haastavaa viikkoa.



Tapahtumaan oli saatu kaksi keskeistä tyhjänä olevaa liiketilaa parhaalta markkinapaikalta, johon 24 eri alan pienyrittäjää pystytti oman pop up-pisteensä. Mukana oli mm muotiin, kosmetiikkaan, hyvään oloon, sisustamiseen, taiteeseen ja kukkiin erikoistuneita liikkeitä. Meitä palvelua tarjoavia yrittäjiä oli vähemmän, mukana oli mm. musiikin-, siivouksen-, vanhusten hoidon ja asumisen- sekä juhlapalvelu-alan yritykset. Osa oli muutaman päivän, suurin osa koko viikon. 
Mahtavia naisia.

Ihania pieniä myyntipisteitä saatiin tiloihin...mm nämä.

Kukkakauppa KeijunkehränTiina
Hittitalo Kikka Laitinen

Lasitaiteilija Seija Auvinen
Zip Sisustuksen  Jutta
Sisustuskahvila Kardemumma
Oriflamen Anne
Kongreettinen tavaran tai tuotteen myynti on tälläisessa tapahtumassa tietenkin palvelun myyntiä helpompaa, koska kauniit vaatteet, tavarat ja niiden hypistely ja katseleminen houkuttaa ihmisä lähelle. Haasteellisinta meille on saada kuluttaja pysähtymään ja kuuntelemaan. Houkuttimena olikin 3kk liikuntakortin arvonta, mutta kynnys laittaa nimeään tuohon arvontaan oli monelle suuri. Vasta kun pääsin ja ehdin sanomaan, että "soitamme vain voittajalle, en häiritse sinua muuten", ihmiset uskalsivat jäädä ja sain kerrotuksi palveluistamme.ja tarjouksistamme. 

Noinhan se menee, useammat meistä ei halua puhelinsoittoja perään...

Nähtäväksi jää, kuinka monta uutta asiakasta tästä viikosta sitten loppupelistä saamme. Uskon, että ainakin monta uutta viikkotestaajaa, kun tarjous tähän on nyt niin hyvä. Kuinka moni sitten jatkaa, on kiinni meidän perustyöstä ja palvelusta pääkallopaikalla. Koetimme huomioida myös olemassa olevat asiakkaat, jotka ovat meille äärettömän tärkeitä ja siksi päivittäin oli jaossa etuseteleitä liikuntakorttien lataukseen. Aika harva kuitenkin sellaisen itselleen kävi noutamassa...

Viikko oli kaikenkaikkiaan aika hiljainen. Tämä yllätti minut ja varmaan monen muunkin. Tapahtuman markkinointiin pitää toki panostaa enemmän seuraavalla kerralla mutta yleisesti kauppakeskuksessa oli hiljaista ja liiketilojakin tyhjinä. Yleinen taloudellinen tilanne kyllä näkyy....
No, hiljaisina hetkinä oli aikaa tutustua muihin naisyrittäjiin ja tämä olikin henkisellä puolella viikon paras anti ! Me jokainen kamppailemme samojen asioiden, ongelmien ja onnistumistenkin parissa, vaikka bisnes on erilaista. Oli mukava vaihtaa ajatuksia ja yrittäjän arkea. Keskustelimme mm oman työn arvosta ja sen hinnoittelusta, miten se pitäisi hinnoitella ja pystyykö siihen. Tutustuimme toistemme yrityksiin, tuotteisiin ja palveluihin, tanssittiin ja naurettiin. Kiitos kaikille, erityisesti meidän pop up-tilassa olleille yrittäjille. Oli mahtava tutustua!

Mari Sarikka

P.S Elämässä pitää aina olla vähän bling blingiä !

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti