keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Mira ja Elina koulutusreissulla Turussa



Toiminnallisen harjoittelun ja hyvinvoinnin seminaari

Osallistuttiin Ellun kanssa Spartan Gearin järjestämään toiminnallisen harjoittelun ja hyvinvoinnin seminaariin 31.1. Valmistautuminen tätä lauantaita varten oli toki alkanut jo kuukausia aikaisemmin, kun varasimme itsellemme paikat kyseiseen seminaariin. Pidimme yhteistreenejä ja suunnittelimme mitä vaatteita ja eväitä ottaisimme mukaan. 

Perjantai- iltana oli tarkoitus mennä ajoissa nukkumaan, sillä bussi lähti jo kello 4:15, mutta jännitys hieman haittasi tätä suunnitelmaa. Treffasimme aamulla hyvin nukutun yön (eli parin tunnin välein herääminen ja panikointi: herättääkö kello varmasti ja onko kaikki tarpeellinen ja ei niin tarpeellinen mukana) jälkeen ja matka kohti Turkua alkoi.

Neljän tunnin matkan aikana kerkesimme onneksi vielä vähän nukkumaan. Seminaari alkoi vasta kello 10, joten meillä oli hyvin aikaa nauttia aamupalaa  ja suunnistaa kohti Spartan Gearia. Navigaattorin huonoista ohjeista (omissa suunnistustaidoissa ei tietenkään ollut mitään vikaa) huolimatta, pääsimme vihdoin perille. Antti Nurmi ja Eveliina Tistelgren ottivat meidät innokkaat treenaajat vastaan ja kertoivat päivän ohjelman. Päivän ohjelmaan kuului foam rollerin käyttöä, kahvakuulatekniikkaa, oikeaoppista kyykkyä, kehonpainoharjoitteita, HIIT- treeniä ja myös luento ravinnosta, levosta ja liikunnasta. 


Ensimmäisenä lämmiteltiin lihakset rullaamalla  foam rollereilla. Rullausta olimme molemmat tehneet aiemmin, mutta saimme uusia vinkkejä lihasten rullaukseen, varsinkin sellaisten kohtien, joihin ei muuten hyvin pääse käsiksi. Tämän jälkeen siirryimme kahvakuula harjoitteisiin. Kävimme läpi etuheilautusta, yhden käden heilautusta, rinnallevetoa, tempausta ja tuulimyllyä. Jopa 32kg kuulalla etuheilautus onnistui oikealla tekniikalla jokaiselta. Sitten oli kyykkyjen vuoro. Kävimme tekniikat tarkkaan läpi ja korjattavaa löytyi kaikilta. Kyykkyharjoitusten jälkeen pidimme ruokatauon.

Ruokailun jälkeen oli luennon vuoro. Eveliina kertoi meille ravinnosta, lisäravinteiden käytöstä, unen ja levon tärkeydestä, stressin hallinnasta ja treenistä. Eve on urheilija (mm. Fitness suomenmestari), valmentaja ja opiskelee viimeistä vuotta liikkunnanohjaajaksi (AMK). Oli hyvin mielenkiintoista kuulla hänen omasta ruokavaliostaan ja harjoittelustaan, sekä vinkeistä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.  



 Luennon jälkeen oli (itse eniten odottamani) kehonpainoharjoitteet. Kehonpainoharjoittelu kehittää liikkuvuutta, voimaa ja kuntoa luonnollisimmalla mahdollisella tavalla omaa kehonpainoa hyödyntäen. Liikuimme salin päästä päähän erilaisilla kehonhallinta- ja eläintyyleillä. Muutamat harjoitteet olivat tuttuja, mutta todella paljon tuli myös uusia juttuja. Kokeilimme myös erilaisia pariharjoitteita, mm. lankkupitoja + punnerruksia ja vatsalihasliikkeitä.

 
Päivän lopuksi kävimme läpi vielä HIIT- harjoittelun ideaa. HIIT (high-intensity interval training) tarkoittaa tehokasta intervallitreeniä, joka kestää yhteensä vain 15-30min. Intervallin yksi työaika on 15-30 sekuntia kerrallaan, jonka jälkeen on pieni palauttelu. Saime ryhmissä suunnitella omat HIIT- treenit, jotka esittelimme muille. Lopuksi vedettiin vielä yhteinen HIIT- treeni, joka sisälsi mittarimato- kävelyä, supermania, etuheilautusta ja punnerruksia. Päivä loppui vielä rullauksiin foam rollereilla.
Koko päivästä jäi väsynyt, mutta erittäin hyvä fiilis. Saimme uusia ideoita omaan treeniin ja ohjauksiin.

Kiitos vielä Spartan Gear, Antti ja Eve!
Mira









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti