tiistai 25. lokakuuta 2016

Tarvitsenko palautusjuoman treenin jälkeen?

Iltojen pimetessä ja kesän auringon tuottaman energian pikkuhiljaa vähentyessä kehostamme moni  liikkuva ihminen alkaa pohtimaan syömisiään ja juomisiaan. Treenien vaikutus halutaan maksimoida. Lihasta lisää ja/tai rasvaa pois.
Palautusjuomasta on tutkittua hyötyä kun puhutaan lihasmassan ja voimatasojen kasvusta. Kysymys tarvitsenko sitä onkin hieman monimutkaisempi. Ihmiset luulevat, että lisäravinteet ovat oikotie onneen, mutta valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, et varmasti saa parasta hyötyä lisäravinteista.  Liikkujan pyhä kolminaisuus kehitykseen on  ravinto, liikunta ja lepo.



Ravintopuolella parhaan tavoitteen saavuttamiseksi kannattaa noudattaa ravitsemuksen voimaportaita, jotka ovat tärkeysjärjestyksessä
1. Säännöllinen ja oikein ajoitettu syöminen
2. Monipuolisuus
3. Laatu
4. Määrä
5. Ravintolisät ja muut tehokeinot



Oletetaan, että neljä ensimmäistä kohtaa on kunnossa ja liikkuja haluaa ottaa lisäravinteet mukaan ruokavalioonsa. Perusjumpan jälkeen riittää, että syö kunnon aterian 1,5 tunnin kuluessa treenistä. Aterian on hyvä sisältää kaikkia ravintoaineita eli hiilihydraatteja, valkuaisaineita ja rasvoja.  Perus lautasmalli on hyvä ohjenuora aterian koostamiseen. Muista juoda tarpeeksi, sillä nestehukka vaikuttaa negatiivisesti palautumiseen.

Lihaskuntotreenin jälkeen voi halutessaan ottaa palautusjuoman ja lisähiilaria esim. banaanin. Proteiinijauhe kannattaa valita siten, että sitä on mahdollisimman paljon 100 grammaa kohden.  Annoskoko naiselle n.30g. Hifistelijät voivat vielä lisätä palautusjuomaan glutamiinia (5g) ja kreatiinia (5g). 

Proteiinijauheita  löytyy lähes joka kaupasta, mutta kannattaa valita laadukas tuote ettei raha mene hukkaan.  Itse käytän Trecin tuotteita, joita toimittaa Suomessa voimaravinteet. Kyseinen firma toimii sponsorinani omissa liikunnallisissa tavoitteissani.

Muistuttaisin vielä, että minulle voi varata ajan ilmaiseen 15 minuutin konsultaatioon Zenanan vastaanotosta. Tervetuloa kysymään lisää! 

Liikunnallista loppuvuotta ja energiaa treeneihin!           

Ravintovalmentaja/liikunnanohjaaja AMK Ilona Mäntyniemi



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti